2018. április 5., csütörtök

Don Fabrizio étterme - 2.rész Előétel

A menüt az előétellel kezdtem, mely az első pillantásra céltalannak tetszik, ám a szardellákat figyelmesebben szemügyre véve világossá válik az üzenet. Azt akarja Spinelli mondani nekünk, hogy az egész élet ebben az előételben sűrűsödik össze, amelyben a fekete olajbogyók a halandóságot idézik elviselhetetlenül emlékezetünkbe? Ha így van, hol marad a zeller? Vajon szándékoltan került-e elhagyásra? Jacobellinél az előétel kizárólag zellerből áll. Jacobelli azonban a szélsőségek embere. Ő az élet abszurditására akarja felhívni a figyelmünket. Ki ne emlékezne arra a scampira...? Négy fokhagymába ágyazott tengeri rák olyan elrendezésben, amely beszédesebben szól Vietnamhoz való kötődésünkről, mint a témáról írott könyvtárnyi irodalom együttvéve? Micsoda botránykő volt a maga idejében! Mára azonban szinte eltörpül Gino Finochi (a Gino-féle Vesuvio étterem séfjéről van szó) lágy piccatája, egy megindító, másfél méteres borjúszelet mellett, melyhez egy darabka fekete szövetet erősítettek. (Finochi mindig is jobban értett a borjúhoz, mint a halhoz vagy a szárnyasokhoz, és a 'Times' rövidlátóságára vall, hogy a Robert Rauschenbergről szóló címlapsztoriban elhagyták a reá vonatkozó utalást.) Spinelli, az avantgarde séfektől eltérően, ritkán járja végig ezt az utat. Vívódik, a spumoni pedig olvadtan kerül ki a sütőből. Spinelli stílusában mindig is tetten érhető volt egy bizonyos puhatolódzó jelleg-főleg a Spaghetti Vognole vonatkozásában. (Pszichoanalízisét megelőzően a kagylók páni félelmet váltottak ki Spinelliből. Képtelen volt felnyitni őket, amikor pedig beléjük kellett pillantania, elájult. Korai vognole-kísérletei során kizárólag úgynevezett "kagylópótlókat" alkalmazott. Mogyorót, olajbogyót használt, s végül, idegösszeroppanása előtt, apró radírgumikat.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése